Ostatnio
zaskoczyło mnie pytanie od anglojęzycznego klienta dotyczące wymogów jakie
trzeba spełniać, aby zorganizować losowanie „prezentów” pomiędzy osobami, które
polubią profil spółki na portalu Facebook. W zasadzie zaskoczyło mnie nie samo
pytanie, ale odpowiedź, jakiej udzieliłem, w związku z nadal obowiązującą
tzw. ustawą hazardową z 2009 r.
Ustawa o grach hazardowych
Ustawa o grach hazardowych z dnia
19 listopada 2009 r. została przyjęta w wyniku „usuwania skutków” tzw. afery
hazardowej, która zakończyła lub załamała kariery polityczne m.in. Zbigniewa
Chlebowskiego, Mirosława Drzewieckiego, Grzegorza Schetyny (szczegóły np. tutaj).
Okoliczności powstania ustawy bezpośrednio przełożyły się na jej treść, co
spowodowało, że jest ona bardzo represyjna (m.in. zakazuje hazardu w
Internecie, organizowania pokera lub innych gier karcianych poza kasynami
gry itd.).
Czy można zorganizować loterię?
Mimo, że byłem świadomy
pochodzenia wspomnianej regulacji i jej restryktywności, konsekwencje dla
„zwykłych” obywateli wynikające z ustawy są zaskakujące, gdyż idą bardzo
daleko. Zgodnie z postanowieniami ustawy hazardowej nie można po prostu
przeprowadzić losowania nagród wśród osób, które poprzez nabycie towaru,
usługi lub innego dowodu udziału w grze wyrażą chęć wzięcia udziału w
losowaniu.
Zgodnie z definicją zawartą w
ustawie loterią promocyjną jest loteria, w której uczestniczy się przez nabycie
towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym
nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię
oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. W opisywanej sprawie klienta miało
dojść do rozlosowania pamięci USB wśród osób, które w określonym okresie czasu
polubią profil spółki. W mojej ocenie „polubienie profilu” powinno być
uznane za nabycie „innego dowodu udziału w grze”, które uprawnia do wzięcia
udziału w losowaniu i wygrania pamięci USB.
Dalsze konsekwencje są już proste
do ustalenia – zgodnie z art. 39 ustawy hazardowej zorganizowanie loterii
promocyjnej wymaga zezwolenia właściwego dyrektora izby celnej (art. 32 ust.
3-4 ustawy hazardowej), uiszczenia opłaty za zezwolenie (art. 69 ust. 1 pkt 5),
regulaminu w razie akcji facebook’owej (art. 13). Tym samym jakakolwiek próba organizowania loterii promocyjnej wymaga
spełnienia szeregu formalności i wymaga zezwolenia w formie decyzji
administracyjnej!
Nie pomaga także próba
kwalifikacji takiego losowania jako loterii fantowej w rozumieniu ustawy
(podlega jedynie zgłoszeniu), ze względu na to, że w przypadku zasięgu krajowego (a z takim mamy do czynienia przy korzystaniu z Facebooka) i tak wymagany byłby co najmniej zatwierdzony przez Ministra regulamin (art. 13
ustawy).
Jak poradzić sobie z zakazami?
Loterie zakazane są wprost,
losowania – pośrednio. Biorąc pod uwagę
cel ustawy, proponowane na niektórych forach lub blogach nazwanie losowania
nagród „konkursem” nie powoduje wyłączenia spod reżimu ustawy hazardowej, a
taki „konkurs” z losowaniem nagród organizowany jest nielegalnie (zawsze
oczywiście powstaje pytanie, czy organy celne lub inne organy państwowe będą
interesować się podobnymi aktywnościami, tym niemniej ryzyko prawne zawsze
występuje).
Gdyby jednak wyeliminować lub
chociaż zminimalizować element losowości, wydaje się, że ustawa hazardowa nie
będzie miała zastosowania. Należy zatem
zorganizować „Konkurs promocyjny”, w ramach którego uczestnicy będą musieli
wykazać się jakimiś osobistymi zdolnościami lub inną aktywnością. Zgodnie z
definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN przez konkurs należy
generalnie rozumieć przedsięwzięcie, mające na celu wyłonić najlepszą pracę
etc. Konkurs pozbawiony elementów losowości nie będzie zatem z pewnością podlegał
pod ustawę hazardową.
Rekomendacja dla klienta
Klientowi została udzielona
następująca rekomendacja:
1) Odradzam zorganizowanie
prostego losowania nagród, gdyż taka czynność może zostać zakwalifikowana jako
loteria promocyjna (fantowa), która podlega ustawie hazardowej i wymaga
zezwolenia dyrektora izby celnej (lub przynajmniej zatwierdzonego regulaminu).
2) Z uwagi na to, że zakazy sformułowane w ustawie należy
wykładać ściśle, możliwe jest wykonanie następujących czynności:
W pierwszym kroku, po otrzymaniu
pożądanej liczby „Like’ów”, należy wylosować
50 -100 osób, które mają szansę wygrać pamięć USB po udzieleniu odpowiedzi
na jedno, proste pytanie (na tym etapie nie organizujemy jeszcze loterii,
ponieważ ostateczny wynik gry nie zależy od przypadku, a my oferujemy jedynie „możliwość
wygrania”, a nie „nagrodę rzeczową”).
W drugim kroku pytamy wylosowane
osoby, czy chcą wziąć udział w konkursie, a następnie zadajemy im bardzo proste
pytanie dotyczące działalności spółki/strony internetowej itp. Każda osoba, która udzieli prawidłowej
odpowiedzi, otrzymuje docelową nagrodę, czyli pamięć USB.
Przy takim rozwiązaniu także istnieje ryzyko
przyjęcia, że wskazana gra jest grą losową w rozumieniu ustawy hazardowej, o
czym może orzec Minister w drodze decyzji (art. 2 ust. 6). Tym niemniej takie
rozstrzygnięcie należy uznać za hipotetyczne przy prowadzeniu akcji promocyjnej
z niewielkimi nagrodami.
Organizując konkurs przez Facebook należy pamiętać także o zobowiązaniach
użytkownika wynikających z Regulaminu Facebook, zgodnie z którym w
warunkach akcji promocyjnej należy wyraźnie zaznaczyć, że Facebook nie ponosi
odpowiedzialności względem uczestników, oraz że nie jest organizatorem akcji
(punkt III.E.2. Regulaminu usługi Strony na Facebooku, wersja z 8 stycznia 2015 r.).
Nowa ustawa hazardowa
Obecnie trwają prace nad nową
ustawą hazardową, która ma zliberalizować rynek gier hazardowych. Na powrót dozwolone staną się między innymi poker poza kasynami gry
oraz zakłady przez Internet. Prace nad ustawą wniesioną do Sejmu z początkiem
sierpnia 2016 r. można śledzić tutaj, a projekt „nowej” ustawy hazardowej przeczytać
tutaj.
Z pewnością nie można nazwać tych propozycji powrotem do normalności, ale kurs zmian obrany został prawidłowo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz